Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

sâmbătă, 5 ianuarie 2013

Oare cum invata o fetita de trei ani? Sfaturi pentru copilasi si parinti studiosi.

Salutare tuturor si La multi ani!

Atat de mult ma bucur ca iata, in sfarsit, lucrurile revin pe fagasul lor normal...ma pot juca in liniste, pot iesi afara la leagane si sa astept linsitita o noua runda de gradi.
Pentru mine, sarbatorile au fost putin obositoare, mereu se ivea cate o vizita de facut sau venea cate un prieten pe la noi, plus drumul la strabunica si inapoi...cadourile pe care le primeam sau le daruiam. Chiar ieri au sosit ultimele cadouri de la matusa mea si de la verisorul meu drag.
Iar oboseala s-a transformat de Craciun intr-o raceala suparacioasa iar de anul nou in somn...am dormit o gramada si am tot dormit...

Iata insa ca a venit timpul sa ne reluam si activitatile noastre frumoase..

Dar sa incepem cu inceputul. 

Eu am 3 ani si 3 luni, este o varsta tare frumoasa, este varsta curiozitatii, este varsta libertatii.

Mintea mea absoarbe acum din mediu o cantitate enorma de informatii.

Este varsta la care mediul in care ma aflu face diferenta. De ce? pentru ca acum ma aflu in varful eisbergului...aici tot ce imi parvine este usor asimilabil, fara niciun efort deosebit.

Acum se dezvolta cu usurinta vocabularul, acum pot invata nu una, ci doua limbi straine, notiunile prind viata in imaginatia mea, cuvintele incep sa aiba sens, literele joaca un dans in ai carui pasi incepe sa danseze si mintea mea...

E drept, discrimarea si selectia se afla inca la un nivel scazut, pentru ca toata informatia aceasta nu este asimilata la nivel constient. Mintea absorbanta functioneaza in zona inconstientului/subconstientului.

La fel si gandirea critica, logica si conexiunile rationale intre evenimente/obiecte - sunt foarte slab reprezentate acum.
Cortexul prefrontal (ultima achizitie pe scala evolutiei umane) devine utilizabil dupa varsta de 7 ani (abia atunci un copil poate gasi solutii alternative logice la diferite probleme), insa pana atunci el se dezvolta, exerseaza. Iar rezultatul este magnific: fiinta umana rationala.

Eu iubesc oamenii, adultii mai ales, ma apropii de ei si caut cu interes sa fiu mereu in compania lor. Ii solicit la joc, ii atrag cu zambete si cu rugaminti, ma deranjeaza atunci cand ei vorbesc intre ei, iar eu nu inteleg. Dar stiu ca vreau sa fiu si eu ca ei: sa inteleg.

Da, este si o varsta  delicata, o varsta la care mintea mea este agitata, nu cunoaste repaos. De aceea, intervine usor oboseala si plictisul, neintelegerea si frustrarea. Este o varsta fragila, notiunile nu sunt mereu intelese, dat fiind specificul mintii absorbante, sau nu sunt utile varstei mele, sau pur si simplu nu ma intereseaza.
Interesele copilasului trebuie mereu luate in vedere de catre parinte sau educator, logica evenimentelor sau obiectelor trebuie sa aiba mereu sens.

Secretul unei lectii reusite la mine acasa:

1. V-am mai povestit aici despre spatiul de lucru al copilasului. 

In primul rand, mama imi pregateste mediul de lucru  / de joaca. O camera in care exista de-a valma jucarii, jocuri si plusuri nu-l va ajuta pe copilas in nici un fel sa-si structureze mintea, sa devina ordonat in gandire sau sa ia o decizie atunci cand vrea sa se joace.
Mama imi aseaza materiale, jocuri sau carti pe categorii: limbaj, senzorial, matematica, abilitati motrice etc.

2. Ordinea, structura si numarul jucariilor.

Cu cat optiunile sunt prezentate logic, ordonat si eventual in numar limitat, mintea se relaxeaza si se poate concentra asupra aceea ce o intereseaza:
- de ex.: daca deschizi usa dulapului fetitei si-i spui "alege tu o rochita cu care vrei sa te imbraci", copila va fi extrem de perturbata de o alegere atat de grea si probabil se va enerva, va tipa sau va renunta.
Deci, nu numai ca materialele sunt ordonate, insa oferta este limitata. Intotdeauna exista optiuni, insa maxim 3 pe cate o categorie (mai putin la carti, unde exista biblioteca).

3. Durata lectiilor.

Desi lectiile pe care le desfasor cu mami par lungi ca si durata de timp, trebuie sa stiti ca, de multe ori, ele sunt relativ scurte, dar se intind pe mai multe zile ( de cele mai multe ori in numar de 3, consecutive). Durata medie a unei lectii nu depaseste 20 minute. Asa, mami se asigura ca:
-  ajung la mine informatiile utile pe care le pot procesa,
-  eu ma pot concentra suficient de bine asupra materialului,
- nu ma plictisesc, ba chiar recunosc notiunile,
- mereu apare ceva nou de facut ( nu repetam la nesfarsit acelasi lucru).

4. La varsta de trei ani, cifra magica e 3. 

- lectiile pot fi cu usurinta impartite in trei parti, materialul fiind si mai usor de structurat,
- materialele pentru o anumita tema pot fi prezentate in trei zile consecutiv,
- cand se introduc notiuni noi, e bine sa se mearga cu cate trei. Se pot prezenta mai multe, doar daca din calup fac parte 3 noi si restul deja invatate, urmand sa existe o legatura intre ele.
- din cand in cand, o data la 3 saptamani, lectiile se reiau.

5. Libera alegere...acesta este cu adevarat un cuvant magic in mainile unui magician potrivit! :))

Ca si un adult, eu am preferinte, imi plac anumite jocuri sau activitati ( de exemplu sa rasfoiesc cartile, sa inventez povesti si poezii - sunt foarte buna la rime, de altfel un exercitiu magnific pentru dezvoltarea vocabularului, sa ma joc cu tati cu printesele si piticii si Mickey Mouse etc.).

Daca mediul in care ma joc este  pregatit cu materiale pe care eu singura sa le pot manevra si din care eu singura sa invat...atunci mintea mea nu mai are limite.

Atunci sunt cu adevarat libera sa invat. O parte din materiale pot fi prezentate de parinti, la o alta parte incep eu sa-i  "constientizez solutiile", sa le deduc, sau sa le contruiesc pe baza unor alte exercitii anterioare.
Si da, asa ajung ca pe parcursul timpului meu de joaca de acasa, sa aleg eu singura ce sa invat.
Mami are doar grija cum sa fie prezentate materilale si cum sa le utilizez cat mai eficient.

Dar gata cu palavrageala, e plictisitoare. Maine va voi prezenta o noua lectie, super interesanta...ceva cu un vrej de fasole magic...

Pupici, pupici si La multi ani!
Sofia.

2 comentarii:

  1. Multumim frumos, mi-a placut mult cum ai prezentat, tin deschisa pagina de doua zile si recitesc, asa cand apuc, pe indelete :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu mult drag... Multumim pentru aprecieri, oricum eu si Sofi invatam mult de la voi!

    RăspundețiȘtergere