Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

sâmbătă, 12 ianuarie 2013

Ciclul vietii la plante.

Hei, salutare!

Stiu ca v-am promis un articol nou si iata ca soseste.
In ultima vreme am petrecut mai multa vreme cu bunica mea, pentru ca mami, luna asta, are de invatat tare mult. Mie tare nu-mi place, dar stiu ca va trece si noi ne vom juca iarasi frumos.

Dar iata ce-am invatat eu...

Cum creste o planta si de ce are nevoie pentru asta?

Toate notiunile din aceasta lectie sunt notiuni mult prea evoluate pentru nivelul meu. Sunt notiuni abstracte, adica nu le pot observa eu direct, ci trebuie sa-mi folosesc imaginatia si ratiunea.
Dupa cum am mai povestit, la trei ani, mintea este absorbanta, dar nu este rationala. De aceea, notiunile sunt asimilate rapid, asa cum sunt prezentate, insa le voi intelege numai daca pot sa le si vad si sa le experimentez eu insami.

Iata cum s-a gandit mami sa lucram...

1. Mai intai, am pregatit o lectie practica, mai degraba de gradinarit, pentru ca eu sa observ exact procesul de crestere a unei plante. Mie mi-a placut foarte mult.


Am plantat cateva boabe de fasole intr-o casoleta, in pamant, si le-am udat cu apa.

Mai intai, am pregatit o casoleta si pamant fertil de la florarie.

Am pus o parte din pamant in casoleta cu o masura speciala de-a mea.

Am adaugat seminte de fasole si am turnat restul pamantului peste ele.

Le-am udat si asta a fost....Acum trebuie sa asteptam sa creasca.

2. Pe un blog tare dragalas, The First Grade Parade, mami a gasit o idee simpatica de a pune pe hartie ciclul de viata al unei plante. Adica tocmai ce facusem noi.


Am avut nevoie de urmatoarele materiale:
- lipiciul,
- o bucata de carton pentru pictura,
- creioane colorate, 
- cateva seminte de linte;
- hartie colorata,
- niste seminte de mac si resturi de la brad,
- floricele autoadezive.

Mami a decupat o floare uriasa. De preferat este ca floarea sa aiba 6 petale: pamantul, semintele, apa, soare, rasadul si planta.
Dar mami s-a gandit ca sunt prea multe notiuni, asa ca am eliminat rasadul (deocamdata, pentru ca il vom relua ulterior) si a decupat o floare cu cinci petale.


 Mai intai am colorat fiecare petala intr-o culoare care sa semene cu elementul ce va fi continut de petala.


Apoi am aplicat lipiciul si am lipit elementele, rand pe rand.


La sfarsit, am trasat un contur cu carioca si apoi am lipit pe perete floricica mea.




3. Mami mi-a cumparat de pe jucariata.ro, ciclul vietii la planta de fasole de la Safariltd. Separat, a realizat un pdf cu cartonase in stil montessori care sa contina imagini identice cu materialul cumparat.

Le-a printat la un centru pe carton si le-a laminat, apoi le-a decupat pe fiecare.
De ce nu a lucrat cu alte imagini? pentru acelasi motiv de care va povesteam. E important ca eu sa vad exact ceea ce mi se prezinta.

Mai intai am asezat fiecare parte a materialului in ordinea corecta pe care o aratau sagetile pe foaie.


Apoi, le-am pus eu singura in ordine pe masa, in functie de cartonasele cu denumirea lor.

Ultima parte a constat in a le aseza sub fiecare cartonas cu denumire (cartonasele de control), apoi eu sa le identific perechile din cartonasele fara denumire. Nu a fost prea greu, insa m-am mai sfatuit cu mami.

Cel mai usor a fost sa le asez si denumirea, orientandu-ma dupa celelalte cartonase de control.

De ce este usor sa identific cuvintele? Nu pentru ca le pot separa pe litere (desi le recunosc), ci pentru ca le asimilez ca pe niste imagini si le caut asemanarile. Exact ca la un puzzle.

Si pentru ca mi-a placut tare mult jocul acesta, mami a incercat unul cu un nivel ridicat de dificultate. Materialul l-am luat de pe site-ul exploring nature.org, l-am printat pe carton, l-am laminat si l-am decupat.


Eu le-am asezat in ordine pe foaia de control, apoi m-am distrat identificand notiunile proaspat invatate.
Vreau sa va spun ca m-am descurcat de minune! Acesta este un semn ca tot ce am lucrat noi a fost inteles.






Ce mai este de spus? pe montessoriprintshop veti gasi un articol frumos despre cum sa pregatesti cartonasele montessori in trei pasi. 
Materiale gratuite (free printables) legate de biologie si mai ales de cilcul vietii la plante, sau pentru o planta anume, puteti gasi pe:
- ciclul vietii la planta de fasole dupa imaginile materialului de la Safari ltd. puteti descarca de aici


Spor la lucru!
Pupici, pupici,


Sofia.

2 comentarii:

  1. Excelenta lectie! Imi place extrem de mult craftul de la inceput, cred ca vom prelua si noi ideea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim mult! Si noua ne-a placut, acum sta lipit pe perete. Sofi se ataseaza mult de tot ce lucreaza ea.

    RăspundețiȘtergere